Auteur Topic: Hohenzollernmodel  (gelezen 1970 keer)

pauwels

• Gast
Hohenzollernmodel
« Gepost op: april 30, 2012, 20:00:36 pm »
Even een vraag.
Ik wist nooit dat het Rotterdams scheepvaart museum ook een Hohenzollernmodel had. Er is toch maar 1 Hohenzollernmodel, en dat is toch de Hollandse tweedekker van Heinrich Winter?

http://www.maritiemdigitaal.nl/index.cfm?event=search.getadvancedsearch&shipname=Hohenzollern-model

Hoeveel Hohenzollernmodellen zijn er eigenlijk?

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Hohenzollernmodel
« Reactie #1 Gepost op: april 30, 2012, 20:32:31 pm »
henk
ik denk dat je beter naar de titel moet kijken en het dan letterlijk nemen.!!
Hollandse tweedekker een zogenaamd hohenzollern model.

M.a.w. iedere tweedekker uit de periode 1650)1670 is dus een zogenaamd Hohenzolernmodel. of is gelijkend op het Hohenzollern model.

Gelijkaardig heb ja dat ook met de Sancta Maria van Columbus.
Iedere "Nao" is een "Sancta Marie" look-alike oàf iedere "Sancta-Maria" moet een nao zijn.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 30, 2012, 20:59:36 pm »
Maritiem is bij mij om de hoek, ik zal morgen eens polshoogte gaan nemen........

Ben vaste klant bij die kliek, uhhhh, dat museum :lol:

Jammer dat ze zoveel scheepsmodellen uit de collectie hebben opgeborgen, ten faveure van digidingen :(

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #3 Gepost op: mei 01, 2012, 07:41:28 am »
"Het" hohenzollern-model is het model dat ooit geschonken is aan de Duitse Keizer, daar is/was er echt maar een van.
Dus of het is zoiets wat Erik zegt (lijkt op), of het is ooit een keer als 'replica'-model gemaakt omdat het zo'n mooi gedocumenteerd schip is dat model staat voor een hele generatie linie-schepen.
(overigen sis het model niet door Prins Hendrik in maritiem-digitaal geregistreerd, maar als foto uit de marine-historie collectie.
Het model zelf wordt nergens genoemd in de database. Dat duidt ook meer op een gevalletje 'replica'-model dat inmiddels uit de collectie is afgevoerd.

Jan

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #4 Gepost op: mei 01, 2012, 09:11:28 am »
Was ook mijn eerste gedachte, dit zal wel een replica van de HZ zijn, een model van een model als het ware.

Wie bouwt er nou zoiets?  :twisted: :mrgreen: :lol:
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Drububu

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 01, 2012, 10:02:49 am »
Was ook mijn eerste gedachte, dit zal wel een replica van de HZ zijn, een model van een model als het ware.

Wie bouwt er nou zoiets?  :twisted: :mrgreen: :lol:

Mamoli ??  :lol: