Auteur Topic: overzet schuit 1:35 ---> voltooid  (gelezen 12727 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
overzet schuit 1:35 ---> voltooid
« Gepost op: april 19, 2012, 18:56:06 pm »
had nog een mooi prentje  tegen gekomen  :mrgreen:  dat ergens tegen de muur hing  en vond het op zich wel erg mooi .
daarom wil ik het ook weer maken . want er is niets zo frustrerend dan heel de dag wachten tot de lijm hard is en dan met je duimen liggen draaien  :lol:

het is dus maar een kleinigheidje waar tog heel wat werk aan is.

het scheepje gaat erg mooilijk worden   :shock:  maar dat ga ik  het laatste maken van allen.
eerst moet ik de koets zien te maken .  ik heb nog een plastic kid liggen  1:35 van een boere kar met 2 paarden dus daar ga ik  wel wat van gebruiken zoals de paarden en de wielen + assen.  de koets zelf ga ik  dan zelf moeten maken.

ga het dan weer in een klein diotje gieten want dat maakt  het verhaaltje wat af.

alle info is natuurlijk van harte welkom
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
Re: overzet schuit 1:35
« Reactie #1 Gepost op: april 19, 2012, 19:03:24 pm »
Citaat
het scheepje gaat erg mooilijk worden

Dat meen je niet Dirk !  :lol: Het is gewoon een houten bak. Dat moet een vlakbouw -expert als jij in een middagje in elkaar kunnen zetten.

MAar wel weer een leuk projektje. Ben benieuwd  :D
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #2 Gepost op: april 19, 2012, 19:31:11 pm »
 :mrgreen: en aangezien het een waterlijn model word  is het niet meer dan wat je ziet  1 rechthoekige bodem  met 4 planken er omheen  :lol:

maar daarom niet minder leuk .  het moeten  ook niet altijd schepen zijn  met 80 stuks geschut op.  iets makelijk dat je zo uit de losse pols kan maken is ook wel eens leuk ,en dan hoef je ook niet meer met je neus in de boeken te zitten dan dat je aan het bouwen bent .
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #3 Gepost op: april 19, 2012, 20:45:36 pm »
:mrgreen: en aangezien het een waterlijn model word  is het niet meer dan wat je ziet  1 rechthoekige bodem  met 4 planken er omheen  :lol:

maar daarom niet minder leuk .  het moeten  ook niet altijd schepen zijn  met 80 stuks geschut op.  iets makelijk dat je zo uit de losse pols kan maken is ook wel eens leuk ,en dan hoef je ook niet meer met je neus in de boeken te zitten dan dat je aan het bouwen bent .

ben je wel zeker dat je niets iets gaat vinden bij Witsen ??? :lol: :lol: :lol:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #4 Gepost op: april 19, 2012, 20:59:32 pm »
Spanten tekening van de koets, met delftship  :lol:
Groetjes

René

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #5 Gepost op: april 20, 2012, 07:13:37 am »

Het origineel zal ook niet veel meer geweest zijn dan dat :)
Mijn (ietwat versleten) natuurkunde zegt overigens wel dat de bodem van die bak onder de waterlijn ligt. Moet je toch de hele schuit maken  :mrgreen:

Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #6 Gepost op: april 20, 2012, 08:00:36 am »
ja iets of wat zal ze de bodem wel onder de lijn liggen  denk ik jan zeker als ze zo zwaar geladen is. maar dat kan ik wel maken  :wink:

maar ik kan niets over een koets vinden  het lijkt mij dat deze overtrokken is met stof of leer ?  of zou het  tog helemaal houtwerk zijn .
mischien als iemand daar iets over weet  :?:

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #7 Gepost op: april 20, 2012, 10:46:39 am »
dit is de kid die ik nog had liggen waar ik een paar onderdelen van gepakt heb

dit word de voorkant

achterkant

zijkant

deze hollandse koets  is weer een raar ding als je naar andere koetsen kijkt  dan is het stuk waar je gaat zitten licht dit boven de assen .  bij de hollanders is dit weer anders natuurlijk

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #8 Gepost op: april 20, 2012, 13:48:26 pm »
Dirk, de kit die je laat zien is een boerenkar, om vrachten te vervoeren. De koets op de tekening dient om personen te vervoeren, deze was geveerd en veel lichter gebouwd.
Groetjes

René

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #9 Gepost op: april 20, 2012, 14:13:40 pm »
Waarom zet je niet gewoon die boerenkar op de schuit ? Die moesten ook naar de overkant hoor  :wink:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: april 20, 2012, 14:20:06 pm »
Weer zo'n verrassend leuk project Dirk :)
Het mooie van jouw bouwverslagen vind ik dat je ons allemaal uitnodigd om mee te doen.
Door ons oa. info, meedenken, ideeën en kennis te vragen 8)

Welnu, omdat je de bouwwijze van de koets wil onderzoeken is het denk ik ten eerste belangrijk om
proberen te doorgronden in welk tijdperk de illustratie bedoeld is.

Verder valt het me op dat jou voor en achterwielen niet zoveel in diameter verschillen als die van de koets op de tekening.
Dit heeft denk ik ook te maken met het rijcomfort van het voertuig.

Ik volg je natuurlijk, zoals met al jou projecten, met meer dan gemiddelde interesse :D

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #11 Gepost op: april 20, 2012, 15:14:26 pm »
ja ik had deze wielen dus liggen en ga ze dan ook gebruiken want anders ga ik er tog niets mee doen.

ik heb geprobeert het zo goed mogelijk naar het prentje te maken  maar zoals schepen zullen er ook vele verschilende zijn .

de binnenkant heb ik bekleed met stof  en buiten staat alles in de plamuur  dat kan  hard worden.

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #12 Gepost op: april 20, 2012, 19:21:15 pm »
En hij is alweer bijna klaar nog voordat ik de start gezien heb  :twisted: leuk tussendoortje!

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #13 Gepost op: april 20, 2012, 19:52:16 pm »
Hij vraagt s' morgens om  tekeningen van koetsen  en als je 's avonds terug inlogt heeft hij alles al klaar !!!
je krijgt zelfs geen tijd meer om iets te zoeken .. :lol:

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #14 Gepost op: april 21, 2012, 09:28:26 am »
 :mrgreen:  euu het is belange nog niet af of klaar hoor  laaten we zeggen dat de spanten gezet zijn van de koets  :lol:

ik ga proberen vandaag  alles te schuren  dan  het houtwerk op de koets  maken, dit zal langs buiten de kuip zijn waar ze inzitten  en dan  ga ik op zoek  naar een stuk stof (leer) om het te overtrekken en in te naaien zoals je op de  tekening kunt zien.  dit lijkt mij vroeger  leer te zijn geweest dat aan het koets werk gemaakt is met een leren touw .
dan komt er aan de bovenrand nog een frulletje te hangen  en achteraan zoek ik nog een opberg kist te maken waar de pasagiers hun dingen kunnen instoppen. en dan ook nog een valies boven op het dak.

nog werk genoeg dus  maar eerst schuren