Auteur Topic: hout branden  (gelezen 887 keer)

Offline amazone

• SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
hout branden
« Gepost op: december 23, 2009, 16:56:04 pm »
er zijn warschijnlijk vele manieren van hout buigen.  of dat ze allemaal even goed zijn  laat ik  aan de bouwer over. hout  doordrenken met water vind ik persoonlijk niet de beste oplossing en is ook een tijtrovend werkje als je het goed wil doen, dus nat opspannen en dan  zou je het helemaal moeten laten uit drogen voor je  het lijmt.

ik brand mijn houd altijt voor huidlatjes  werkt dit prime en je kan er zelfs eik van 2x2 cm mee buigen .

1/ bespenkel het hout met  wat water. of dompel het  ff onder in en uit het water is genoeg voor huidplankjes, voor dikke stukken zoals een hekbalk van  2 cm dik moet je het wel ff laten intrekken +/- 1 min omdat je hier langer moet branden.
2/ zet je gasbrandertje  zo dat de vlam in de buis gaat
3/ je buis is warm genoeg als je er een druppel water op laat vallen dat hij  kookt ( als op een elec vuur waar je op kan koken als dat warm is krijg je ook dat effekt als je er een druppel water op laat vallen ,

4/ buig nu je hout in de gewenste vorm, moet je maar 1 plankje buigen kan je het vuur uitdraaien want het blijft warm genoeg voor een tijtje.

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

• SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re:hout branden
« Reactie #1 Gepost op: december 23, 2009, 17:16:13 pm »
je moet wel je hout heen en weer bewegen als je het zo doet dus over de hele lengte als het krom moet staan, en niet op 1 plaats blijven stil staan.
je zult merken dat je hout soepel word en het makkelijkt buigt.
zet dus een beetje druk langs de twee kanten zodat je hout makkelijk buigt, je kan direkt op je model passen  of het genoeg is ,moest dit niet het geval zijn  ff terug nat maken en  verder  branden tot het de gewenste vorm heeft aangenomen. daarna kan je het direct  lijmen omdat al het water dat gebruikt is verdamt bij het ploooien
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Test-Sponsor-A Test-Sponsor-B Test-Sponsor-C